Utbildning – Föräldrar och anhöriga

Case 1

Christine är på väg hem från jobbet. Det är fredag eftermiddag och hon svänger inom mataffären för att handla inför helgen. Hon har hållit igen hela veckan, ätit lätta luncher och vissa kvällar stått över middagen, nu ser hon fram emot att unna sig lite gott i helgen. 

När familjen sätter sig ner för att äta kastar sig alla över maten. Pappa Fredrik som har tränat efter jobbet lastar upp en stor portion, tvillingarna Ester och Siri, sex år, jublar över att det är deras favoritmat som serveras och storebror Viktor, tio år, säger att han varit hungrig hela eftermiddagen. Christine säger om sin portion: "Nu kan jag väl inte knäppa byxorna i morgon!" 

När de andra är mätta fortsätter Viktor att äta. Christine noterar att han är på väg att lägga upp sin tredje, stora portion. Viktor har under det sista året gått upp en del i vikt och skolsköterskan har i samband med en hälsokontroll kontaktat Christine och Fredrik för att uppmärksamma dem på Viktors vikt. Christine känner viss oro kring Viktors ätbeteende, men Fredrik menar att skolsköterskan överdriver, "grabben växer ju", säger han. 

Reflektion

Hur hade du agerat i denna situation om du var Christine? Hade du uppmärksammat Viktors tredje portion? Är det okej att lyfta frågan när syskonen är närvarande?

Anteckna gärna dina reflektioner. Vänta med att läsa efterföljande text till du är klar med din egen reflektion. 

Tips

Ovanstående scenario är vanligt i många familjer, och det finns flera saker du som förälder kan ha i åtanke när du pratar med ditt barn om hälsa:

1. Till att börja med ställ dig frågan: Hur avdramatiserar vi att barnet inte ska ta mer mat? Här är det viktigt att fundera på vilka faktorer en väljer att lyfta. Det är stor skillnad att prata om att barnet inte ska äta för mycket för att inte bli "tjockare", och att prata i termer av att kroppen inte mår bra av för mycket mat. Det är också viktigt att fundera på hur du, eller ni som vuxna, pratar om mat och hälsa i hemmet. Tänk på hur mamma Christine uttrycker sig: "Nu kan jag väl inte knäppa byxorna i morgon!" Tänk på att barnen snappar upp det ni förmedlar. Det är viktigt att skilja på skönhetsideal och hälsa! Använd gärna information om obesitas/fetma och genetiska faktorer som grund för samtalen med ditt barn.

2. Viktor i exemplet ovan lever inte med obesitas/fetma, men det är identifierat att han äter för mycket och skolan har uppmärksammat en viktuppgång. För dig som förälder kan det vara bra att fundera på hur ni kan göra hemma, för att hjälpa ert barn att begränsa sitt matintag. Ett enkelt sätt är att se över vad som står framme. Kanske finns det en viss typ av mat som barnet har en tendens att äta mycket av? Plocka undan denna. Fundera även på om det finns delar i en måltid som är mer respektive mindre nyttiga. Om ni äter tacos tillsammans, låt grönsakerna stå framme på bordet så att alla kan ta mer, men stoppa undan chipsen när alla fått en portion. Små saker kan på sikt göra stor skillnad. 

3. Dags för nästa portion? Påminn barnet om att ta en paus på några minuter, och gör det till en vana för hela familjen. Både barn och vuxna har en förmåga att äta för snabbt och inte uppfatta mättnadskänsla, innan vi lägger upp nästa portion. Ett annat tips är att hjälpa barnet att lägga upp mat, så att portionen inte blir för stor. Och kanske viktigast av allt, kom ihåg att det är du som vuxen som styr och har ansvar att göra det. Förklara för barnet, "din mage mår inte bra av så här mycket mat", på samma sätt som du förklarar varför, och ser till att barnet borstar tänder morgon och kväll. 

Bra jobbat! Nu kan du gå vidare till nästa case, tryck på flik 4 i menyn.