Utbildning – Grundskola

Case 2

Sara som går i sjuan har alltid varit störst i sin klass och har under flera år tagit emot nedlåtande kommentarer om sitt utseende och blivit hånad för sin vikt. På morgonen mår Sara ofta illa och ibland har föräldrarna låtit henne stanna hemma, det händer även att hon kräks i skolan och får komma hem. Föräldrarna har tagit med Sara till läkaren ett flertal gånger men ingen hittar något fel på hennes mage eller kan förklara illamåendet. Vid vårens utvecklingssamtal har det framkommit att Sara är underkänd i tre ämnen – idrott och hälsa, samhällskunskap och fysik – men har toppbetyg i allt annat. Grunden till de dåliga betygen är hög frånvaro som gjort att lärarna inte har kunnat bedöma Sara. Under utvecklingssamtalet blir Saras mamma arg och ifrågasätter varför skolan inte har sagt något tidigare, men lärarna menar att Saras betyg är föräldrarnas ansvar, inte skolans. Sara sitter tyst under samtalet.


Reflektion

Finns det något samband mellan de ämnen Sara fått underkänt i? Hur tror du att Sara upplever samtalet mellan skolan och föräldrarna? Vems ansvar är det att se till att Sara klarar sig igenom högstadiet med godkända betyg?

Anteckna gärna dina reflektioner. Vänta med att läsa efterföljande text till du är klar med din egen reflektion. 

Tips

Inom HOBS möter vi ofta frustrerade och rådvilla föräldrar till ungdomar som lever med övervikt och obesitas/fetma som vittnar om hur deras barn uteblir från skolan med anledning av idrottslektioner. Några saker att tänka på kan vara:

1. Se över schemat. Många väljer likt Sara i scenariot ovan att helt och hållet avvika från skolan de dagar det är idrott på schemat. På grund av idrotten tar således även andra ämnen smällen. Fundera på om det går att ändra om i schemat så att idrotten ligger sista lektion under dagen, det gör att barn och ungdomar med övervikt och obesitas/fetma kan slippa det jobbiga momentet med att duscha och byta om i anslutning till idrottslektionen. Det finns kommuner och skolor där detta genomförts med väldigt goda resultat.

2. Samverka med föräldrarna kring barnets närvaro i skolan, fråga om psykiska och sociala faktorer som kan påverka. Skjut inte över ansvaret på föräldrarna och låt inte föräldrarna lägga över ansvaret på skolan. Visa barnet att ni är flera vuxna som bryr er och är beredda att hjälpas åt. Det skapar trygghet, minskar ensamhetskänslor och ökar chanserna till dialog med barnet. Ni får gärna hänvisa föräldrar till barn som lever med övervikt och obesitas/fetma till vårt föräldrarforum. 

3. Prata med barnet. Det kan tyckas självklart, men glöms ofta bort. Fråga barnet om vad som fungerar och inte, be hen komma med egna önskemål och förslag på vad som kan förbättras. Vi vet av erfarenhet att simprovet stressar många barn och det finns lösningar i olika kommuner där det arrangerats examination i samverkan med simhallspersonal efter skoltid. På så vis har barnet istället för att utebli från momentet och bli underkänt i hela skolämnet kunnat tillgodoräkna sig prestationen vid ett separat tillfälle. Rådfråga gärna barnmottagningen och be om tips på hur andra skolor har anpassat för elever. Kom ihåg att obesitas/fetma är en kronisk sjukdom.

Saknas barnmottagning i din region kontakta gärna oss! 

Nu kan du gå vidare till nästa case, tryck på flik 5 i menyn.